DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG
Pinterest Google+ Facebook Twitter Addthis

Tuesday 13 November 2012

PENYUSUAN BAYI SECARA EKSKLUSIF


 Di Malaysia, peratusan ibu menyusu bayi secara eksklusif masih lagi rendah jika dibandingkan dengan negara Asia lain. Untuk pengetahuan, Malaysia adalah negara terendah bagi penyusuan bayi secara eksklusif dan merupakan negara tertinggi dalam penggunaan susu formula.

Penyusuan bayi secara eksklusif, satu langkah penting ke arah perkembangan dan pembesaran bayi yang sihat. Ini kerana susu ibu adalah bersih, seimbang dan paling sesuai untuk bayi.

Susu ibu mengandungi semua khasiat dalam imbangan yang betul dan kelebihan menyusukan bayi sendiri adalah yang terbaik dan tiada tandingannya. Ia bukan sahaja bagus untuk si manja malah bagi ibu itu sendiri.

Konsultan Laktasi Bertauliah IBCLC, Siti Nur Suraya Mohamed Ali berkata, penyusuan bayi secara eksklusif bermaksud, hanya susu ibu diberikan kepada bayi dalam tempoh enam bulan tanpa sokongan makanan atau minuman lain termasuklah air masak.
Menurutnya, makanan tambahan hanya dimulakan selepas bayi berusia enam bulan ke atas. Lebih baik lagi, jika ibu dapat meneruskan susuan ke atas bayi mereka sehinggalah bayi meningkat dua tahun.

“Paling penting, si ibu perlu menyusukan bayi mereka secara eksklusif sekurangkurangnya enam bulan pertama, barulah dikatakan matlamat menyusukan bayi itu tercapai dan memberi kesan yang cukup positif pada bayi,” katanya pada Sinar Harian.

Apa yang jelas, katanya, menyusukan bayi dengan susu ibu adalah satu langkah bijak dan terbaik ke arah perkembangan dan tumbesaran bayi.

Persediaan awal

Namun begitu, setiap ibu harus ingat yang penyusuan tidak akan berjaya jika sekadar Konsumer melahirkan dengan kata-kata sahaja.

“Sekiranya ibu sudah berniat hendak menyusukan anak sepenuhnya maka, mereka perlu membuat persediaan ketika masih mengandung,” katanya.

Beliau berkata, persediaan awal ini sangat penting bagi menguatkan mental supaya si ibu dapat menghadapi cabaran penyusuan.

“Antara persediaan awal ialah menghadiri kelas penyusuan, membaca banyak buku dan melayari Internet mengenai kebaikan susu ibu serta mendapatkan pandangan pakar supaya ibu bersedia menyusu semasa kelahiran anak ketika dalam tempoh berpantang juga ketika ingin meneruskan penyusuan,” katanya.

Katanya, penyusuan adalah sesuatu yang semula jadi tetapi kemahiran itu masih perlu dipelajari seperti kaedah dan kedudukan bayi (latch on) yang betul semasa menyusukan.

“Menyusukan bayi sepatutnya tidak menyakitkan. Mulut bayi terbuka luas dan bibirnya merangkumi bahagian aerola (bukannya terlipat ke bahagian dalam).

“Puting ibu sepatutnya berada di bahagian lembut rahang atas mulut bayi dan bukannya bahagian keras bagi mengelakkan sakit atau merekah,” katanya.

Menurutnya, kaedah yang betul mampu mengelakkan pembengkakan payudara, mampu merangsang pengeluaran susu dan melancarkan pengaliran air susu seterusnya membuatkan bayi anda kenyang.

Tambahnya lagi, setiap ibu harus memahami anatomi dan fisiologi payudara. Hal ini kerana, ketika mengandung, tubuh si ibu sudah bersedia untuk menyusukan anak yang bakal dilahirkan “Ini bermaksud, susu ibu sudah ada sebaik sahaja bayi dan uri dikeluarkan. Tidak ada orang yang tiada susu atau belum ada susu. Tiada sedutan daripada bayi bermakna tiada stimulasi dan boleh mengakibatkan susu tidak keluar,” katanya.

Pam susu

Siti Nur Suraya yang juga Pengarah Urusan Lunatots berkata, setiap ibu harus menyediakan pam susu sebelum melahirkan. “Ramai ibu gusar untuk membeli pam susu yang bagus dan mahal kerana bimbang diri tiada susu seterusnya menyebabkan pembaziran.
Pam susu yang mahal akan berbaloi setanding dengan kualitinya,” katanya.

Dalam pada itu, katanya, beliau turut mengingatkan supaya ibu bersedia dengan segala kemungkinan seperti bayi atau ibu yang terpaksa di tahan di wad.

“Proses kelahiran yang dirancang memberi lebih peluang kepada ibu untuk fokus terhadap keperluan bayi. Beritahu secara bertulis kepada pihak hospital supaya bayi anda tidak disusukan dengan susu formula kerana anda mahu menyusukannya sendiri.

“Si ibu masih boleh menyusukan bayi dengan susu ibu melalui cara mengepam susu. Susu boleh dipamkan seawal hari ketiga kelahiran,” katanya.

Selain itu, katanya, aksesori untuk kemudahan penyusuan juga harus disediakan seperti pad payudara yang boleh dibasuh, nursing bra and pillow, baju yang sesuai dan peti sejuk untuk menyimpan stok susu bayi.

Katanya, apa juga masalah mengenai penyusuan boleh diatasi andainya mereka merujuk kepada yang arif. “Saya berharap ramai ibu akan tampil untuk menyusukan anak mereka kerana mereka boleh melakukannya. Menyusukan anak selama dua tahun adalah sesuatu yang tidak mustahil.

“Rujuk kepada yang pakar jika anda mengalami masalah mengenai penyusuan ibu,’’ katanya.



PROMOSI HANYA DI BULAN NOVEMBER 2012!!
untuk tempahan Khasiat Alfalfa
sila hubungi saya di :
013-5116965
emel - ameerazulfa@gmail.com

2 comments:

MuMmyLiL said...

Info yg sgt manfaat..boleh sy share? Alhamdulillah sy berjaya menyusukam baby sy secara eksklusif 6 bln dan masih fully bf :)

Unknown said...

iKLiL HuDa..trima kasih..Alhamdulillah..boleh..sila la share..sharing is caring..;)