Adakah
Amalan Berpantang Mengarut?
SEKS DALAM PANTANG
MANDI WILADAH (MANDI LEPAS BERSALIN)
Saya akan kongsikan mengenai adat berpantang kaum lain pada entry akan datang..tungguuuuuu..;)
Pada entry lepas kite kongsikan mengenai amalan berpantang tradisional juga
makanan yang boleh dan tidak boleh dimakan dalam berpantang.
pada entry kali ini pula sy nk share mengenai ehem-ehem dalam berpantang,
nifas, istihadah serta wiladah.
Tak mustahil ade antara kita hari ini tidak mengetahui malah membenci amalan
berpantang selepas bersalin.. dgn berbagai alasan.. antaranya ketingalan zaman..
amalan merapu..dan sebagainya.
ada yg mengatakan masyarakat barat tidak berpantang pun.. mereka dgn sombong
mengatakan mereka masyarakat moden.. tidak terikat lagi dgn amalan kuno
tersebut..makanan yang boleh dan tidak boleh dimakan dalam berpantang.
pada entry kali ini pula sy nk share mengenai ehem-ehem dalam berpantang,
nifas, istihadah serta wiladah.
Tak mustahil ade antara kita hari ini tidak mengetahui malah membenci amalan
berpantang selepas bersalin.. dgn berbagai alasan.. antaranya ketingalan zaman..
amalan merapu..dan sebagainya.
cuma yang mereka tidak faham, kebaikan dari amalan tersebut.., dan tubuh moden
mereka sebenarnya lebih rapuh/reput dari masyarakat dulu kerana amalan
makanan yg berkimia dan berbagai gaya hidup moden yg menghancurkan..
mereka sebenarnya lebih rapuh/reput dari masyarakat dulu kerana amalan
makanan yg berkimia dan berbagai gaya hidup moden yg menghancurkan..
PANTANG SELEPAS BERSALIN
Mengikut tradisi orang Melayu, berpantang bagi ibu selepas
bersalin yang paling baiknya adalah 100 hari.
Bagi sesetengah orang, 100 hari itu dimaksudkan dengan
tempoh berpantang untuk tidak bersama suami,
manakala pemakanan harus dikawal
secara ketat sehingga 40 hari yang pertama
SEKS DALAM PANTANG
Menurut kajian yang telah dilakukan, seks yang dilakukan selepas bersalin
(dalam tempoh berpantang) boleh menyebabkan embolisma udara yang
menyebabkan kematian. Embolisma udara dalam (tuut) akan berlaku
apabila (tuut) dilakukan oleh pasangan anda terhadap anda. Udara yang
ditiup masuk ke dalam (tuut) akan masuk ke dalam rahim dan seterusnya
masuk ke dalam salur darah. Kesannya boleh membawa kepada KEMATIAN
yang pernah dilaporkan terutamanya di negara-negara barat.
(dalam tempoh berpantang) boleh menyebabkan embolisma udara yang
menyebabkan kematian. Embolisma udara dalam (tuut) akan berlaku
apabila (tuut) dilakukan oleh pasangan anda terhadap anda. Udara yang
ditiup masuk ke dalam (tuut) akan masuk ke dalam rahim dan seterusnya
masuk ke dalam salur darah. Kesannya boleh membawa kepada KEMATIAN
yang pernah dilaporkan terutamanya di negara-negara barat.
Nifas
Selepas Bersalin
Nifas adalah darah yang keluar dari rahim disebabkan melahirkan,
baik sebelum, bersamaan atau sesudah melahirkan
baik sebelum, bersamaan atau sesudah melahirkan
Dari Abu Hurairah ra ia berkata bhw Rasulullah saw bersabda,
“Hendaknya wanita yg nifas itu menuggu selama 40 hari kecuali melihat
kesucian sblm itu. Jika telah melampaui 40 hari dan belum melihat
kesucian, maka hendaklah dia mandi.”[HR Ibn Adi]
“Hendaknya wanita yg nifas itu menuggu selama 40 hari kecuali melihat
kesucian sblm itu. Jika telah melampaui 40 hari dan belum melihat
kesucian, maka hendaklah dia mandi.”[HR Ibn Adi]
Lamanya masa nifas itu menurut penelitian rata-rata 40 hari Ada yang
hanya satu hari. Ada pula yang sampai 60 hari Jadi paling pendeknya
nifas itu sekejab (sebentar saja). Paling lamanya 60 hari. Kalau
lebih dari 60 hari dihukumkanlah darah yang masih keluar itu sebagai
darah istihadhah.
hanya satu hari. Ada pula yang sampai 60 hari Jadi paling pendeknya
nifas itu sekejab (sebentar saja). Paling lamanya 60 hari. Kalau
lebih dari 60 hari dihukumkanlah darah yang masih keluar itu sebagai
darah istihadhah.
Apakah
Itu Darah Istihadah?
Dari Aisyah ra,” sesungguhnya ia (istihadhah) adalah perdarahan akibat
radang mulut rahim (cervix) dan bukan haidh.”[hadis riwayat bukhari]
radang mulut rahim (cervix) dan bukan haidh.”[hadis riwayat bukhari]
Darah istihadah ialah darah penyakit yg keluar dari hujung urat yg
berada di bawah rahim perempuandiwaktu selain waktu haid dan nifas
yang terpanjang, baik darah ini keluar mengiringi darah haid atau tidak.
berada di bawah rahim perempuandiwaktu selain waktu haid dan nifas
yang terpanjang, baik darah ini keluar mengiringi darah haid atau tidak.
Dari Fatimah binti Abi Hubaisy, beliau ddatangi darah istihadah, lalu
Rasulullah saw bersabda, “Darah haid ialah darah berwarna hitam biasanya
dikenali oleh kaum wanita, bila begitu keaaannya, hendaklah anda
berhenti dari menunaikan solat. Jika darah tersebut sebaliknya
(tidak berwarna hitam), maka hendaklah anda berwudhu’ dan menunaikan
solat, kerana ia merupakan darah istihadah.”[Hadis riwayat Abu dawud]
Rasulullah saw bersabda, “Darah haid ialah darah berwarna hitam biasanya
dikenali oleh kaum wanita, bila begitu keaaannya, hendaklah anda
berhenti dari menunaikan solat. Jika darah tersebut sebaliknya
(tidak berwarna hitam), maka hendaklah anda berwudhu’ dan menunaikan
solat, kerana ia merupakan darah istihadah.”[Hadis riwayat Abu dawud]
Hal-Hal
Yang Diharamkan Bagi Wanita Yang Nifas
Para ulama telah bersepakat bahwa wanita yang sedang nifas diharamkan
melakukan apa saja yang diharamkan bagi wanita yang haid. Antara lain,
melakukan apa saja yang diharamkan bagi wanita yang haid. Antara lain,
1. Sholat.
Wanita yang haid dan nifas haram melakukan shalat fardhu maupun sunnah,
dan mereka tidak perlu menggantinya apabila suci.
(Ibnu Hazm di dalam kitabnya al-Muhalla)
dan mereka tidak perlu menggantinya apabila suci.
(Ibnu Hazm di dalam kitabnya al-Muhalla)
2. Puasa.
Wanita yang sedang nifas tidak boleh melakukan puasa wajib maupun sunnah.
Akan tetapi ia wajib mengqadha puasa wajib yang ia tinggalkan pada
masa nifas. Berdasarkan hadits Aisyah radhiyallahu ‘anha,
“Ketika kami mengalami haid, kami diperintahkan untuk mengqadha puasa
dan tidak diperintahkan untuk mengqadha shalat.” (Muttafaq ‘alaih)
Akan tetapi ia wajib mengqadha puasa wajib yang ia tinggalkan pada
masa nifas. Berdasarkan hadits Aisyah radhiyallahu ‘anha,
“Ketika kami mengalami haid, kami diperintahkan untuk mengqadha puasa
dan tidak diperintahkan untuk mengqadha shalat.” (Muttafaq ‘alaih)
3. Thawaf.
Wanita haid dan nifas diharamkan melakukan thawaf keliling ka’bah, baik
yang wajib maupun sunnah, dan tidah sah thawafnya.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda kepada
Aisyah radhiyallahu ‘anha, “Lakukanlah apa yang dilakukan jamaah haji,
hanya saja jangan melakukan thawaf di ka’bah sampai kamu suci.”
(HR. Bukhari dan Muslim)
yang wajib maupun sunnah, dan tidah sah thawafnya.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda kepada
Aisyah radhiyallahu ‘anha, “Lakukanlah apa yang dilakukan jamaah haji,
hanya saja jangan melakukan thawaf di ka’bah sampai kamu suci.”
(HR. Bukhari dan Muslim)
4. Jima’.
(Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah rahimahullah berkata,
“Menggauli wanita nifas sama halnya dengan wanita haid,
hukumnya haram menurut kesepakatan ulama.” (Lihat Majmu’ Fatawa))
“Menggauli wanita nifas sama halnya dengan wanita haid,
hukumnya haram menurut kesepakatan ulama.” (Lihat Majmu’ Fatawa))
5. Tidak bleh diceraikan.
Diharamkan bagi suami menceraikan istrinya yang sedang haid atau nifas.
Allah Ta’ala berfirman, yang artinya, “Hai Nabi, apabila kamu menceraikan
istri-istrimu maka hendaklah kamu ceraikan mereka pada waktu
mereka dapat (menghadapi) iddahnya (dengan wajar).” (Qs. ath-Thalaq: 1)
Allah Ta’ala berfirman, yang artinya, “Hai Nabi, apabila kamu menceraikan
istri-istrimu maka hendaklah kamu ceraikan mereka pada waktu
mereka dapat (menghadapi) iddahnya (dengan wajar).” (Qs. ath-Thalaq: 1)
MANDI WILADAH (MANDI LEPAS BERSALIN)
“Sahaja aku mandi hadas besar ke atas tubuhku yang diwajibkan ke atas
ku kerana Allah Taala”.
ku kerana Allah Taala”.
Wiladah ialah darah yang keluar mengiringi bayi dari kandungan ibunya.
Mandi wiladah ialah mandi kerana bersalin dan ia wajib kepada setiap
wanita yang bersalin. Dan diwajibkan juga mandi hadas sekali lagi setelah
kering darah nifas.
Mandi wiladah ialah mandi kerana bersalin dan ia wajib kepada setiap
wanita yang bersalin. Dan diwajibkan juga mandi hadas sekali lagi setelah
kering darah nifas.
Berpantang bagi seorang wanita selepas melahirkan anak merupakan satu adat
dan amalan yang wujud pada sesuatu agama. Bukan orang Melayu sahaja yang
berpantang selama 40 hari, malahan dinegara-negara Arab, UK, USA, etc
juga ada dikalangan orang Islam ada yang mengamalkan kepercayaan demikian.
Malah bukan sahaja orang Islam, bahkan kaum lain pun ada yang mengamalkan
amalan tersebut.
Bagi mereka yang berpantang, mereka dilarang dari keluar rumah sepanjang
40 hari. Mereka juga disuruh berpantang dari beberapa jenis makanan
seperti timun, buah-buahan dan sayuran yang dikatakan sejuk. Ada juga yang
mengamalkan jamu dan juga berurut untuk membetulkan peranakan.
Hakikatnya didalam Islam, tidak ada larangan untuk wanita itu keluar dari
rumah kurang dari 40 hari kelahiran bayi.
Ia hanyalah adat dan budaya semata-mata.
Angka 40 itu sangat sinonim didalam agama Islam. Dikatakan jumhur ulama'
menyatakan bahawa 40 hari merupakan waktu maximum seorang wanita
dikecualikan dari melakukan ibadat seperti solat dan puasa. Selepas 40 hari,
seseorang wanita itu diwajibkan mandi dan mula bersolat. Ada dikalangan
ulama' yang membenarkan selama 60 hari. Ummu Salamah ra. berkata :
كَانَتِ النُّفَسَاءُ تَجْلِسُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَرْبَعِينَ يَوْمًا ..
"Semasa waktu Rasulullah , wanita didalam nifas akan duduk
(dikecualikan dari puasa dan solat, dsb) selama 40 hari..." [Riwayat al-Tirmudzi]
Imam al-Tirmudzi didalam komentarnya terhadap hadith ini berkata, telah ijma'
ulama dari kalangan sahabat Nabi , taabien, bahawa waktu maksima wanita
didalam keadaan nifas tidak perlu menunaikan solat adalah selama 40 hari,
melainkan telah bersih sebelum ini,maka hendaklah ia mandi dan bersolat.
Waktu minimum menurut Dr Abdul Karim Zaidan tidak ada hadnya, dan ini
padangan ijma' fuqaha'. Dengan ertikata lain, sebaik sahaja tidak keluar lagi
darah, maka wanita tersebut boleh mandi dan menunaikan solat. Menurut
Dr Abdul Karim Zaidan lagi, pandangan yang rajih didalam hal waktu maksima
nifas adalah 40 hari [Mufasal, 1/109].
Hukum wanita didalam nifas adalah sama dengan wanita didalam haid
tanpa khilaf. Menurut Mazhab Syafie 'Apa yang diharamkan semasa
nifas adalah diharamkan didalam haid'. Bagi Mazhab Maiki pula
'larangan didalam nifas semuanya dilarang didalam haid'. [Mufasal, 1/169].
Kesimpulannya, amalan berpantang tidak ada didalam Islam, akan tetapi hakikat 40 hari berpantang (tidak berpuasa, bersolat, dsb) itu merujuk kepada angka maksima seseorang wanita itu didalam nifas.
Kredit: al-ahkam.net
Kredit: Annisa’
PROMOSI HANYA DI BULAN NOVEMBER 2012!!
sila hubungi saya di :
013-5116965
emel - ameerazulfa@gmail.com
FB Page : Susu Ibu Idaman Si Manja
1 comment:
Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Pantang Larang Semasa Berpantang
Post a Comment