DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG
Pinterest Google+ Facebook Twitter Addthis

Tuesday 20 November 2012

SENAMAN DALAM PANTANG




First of all..Tahniah buat anda yang bergelar ibu..Alhamdulillah selamat melahirkan bayi tercinta...Dah bergelar ibu ni mesti kite rase ade tanggungjawab yang besar hendak digalaskan..betul x?
Selain nk jaga bayi yang baru lahir..jangan lupa utk jaga diri sendiri jgak tau..terutama selepas bersalin ni..Tahukah ibu-ibu..penjagaan dalam waktu berpantang adalah amat penting utk kesihatan kita baik dari segi jasmani mahupun rohani.
Mungkin ada antara ibu-ibu yang tidak tahu apa yang harus dilakukan sebaik shj pulang dari hospital selepas melahirkan anak.(saya dlu pun blurr blur gitu..;)
Selepas bersalin juga kite perlu 'exercise' ataupun melakukan senaman..even mase di hospital pun kite boleh buat senaman ini..terdapat 2 jenis senaman yang ingin sy kongsikan dengan ibu-ibu semua..jom kite timba ilmu..;)

Senaman Pertama : Breathing and First abdominal exercise - tujuannya ialah untuk improve circulation dan tone up perut kita.

Senaman Kedua : Foot Exercise - tujuannya untuk memperbaiki circulation dan membantu mengurangkan bengkak di buku lali dan kaki.

Kedua-dua exercise ini dilakukan pada 48JAM Pertama selepas melahirkan anak.Lakukan 3X sehari.

1) Breathing and First abdominal exercise 

cara-cara:
baring dengan selesa. letakkan tangan separuh bawah daripada perut. sekarang tarik nafas san rasa perut anda akan naik ke atas , sekarang hembuskan nafas sepenuhnya dan tarik perut anda ke arah belakang untuk menolak angin sebanyak yang anda          
                                    boleh.

2) foot exercises
cara-cara:
 Untuk melakukan excersise ni anda perlu baring di atas katil.
a- bengkokkan dan lunjurkan kaki anda ke atas dan ke bawah 10 - 15 kali
b- pusingkan kaki secara bulatan,cuma bahagian bukulali sahaja di gerakkan. bahagian kaki yang lain tidak digerakkan. buat 10 kali ke arah dua2 pusingan.





Luka Selepas bersalin
- luka yang dihadapi oleh ibu-ibu yang bersalin secara normal pastinya menghadapi masalah untuk membuang air kecil bagi beberapa jam selepas bersalin. Ini kerana perasaan fobia yang dihadapi untuk ke tandas kerana luka yang memedihkan. Untuk mengurangkan kesakitan anda bolehlah cuba melepaskan air kecing secara perlahan di selang dengan pernafasan yang bagus.

- Selepas sehari bersalin, anda bolehlah mencucur air suam sebagai menggantikan air sejuk di tempat luka semasa mengeluarkan air kencing, ini bagi mengurangkan rasa pedih di kawasan luka, tindakan mengalirkan air suam serentak semasa kencing dapat mengurangkan rasa ketajaman asid air kencing yang terkena kawasan luka.

- Anda digalakkan mandi sambil duduk di atas kerusi bagi mengurangkan rasa sakit contraksi akibat rahim yang mengecut. 

Menyusukan anak selepas sahaja bersalin.

- Ramai ibu yang akan berasa agak stress lebih -lebih lagi bagi mereka yang pertama kali melahirkan anak sebab tidak tahu mcm mane nak susukan anak, banyak mane nak susukan anak, adakah anak anda dapat susu yang cukup.

Bagaimana Saya tahu baby saya cukup menyusu?
- Baby anda perlu sihat dan beratnya meningkat selepas 2 minggu

-dalam 48 jam pertama, baby anda akan mempunyai 2-3 nappies yang kotor.kemuadian penghasilan nappies yang basah akan meningkat dengan sekurang2nya 6 kali setiap 24jam bermula hari kelima ke atas.

-
 pada permulaan, baby akan berak dan najisnya berwarna hitam dipanggil meconium. Pada hari ke 3, ia sepatutnya bertukar menjadi lebih terang, kehijawan dan senang untuk di bersihkan. Pada hari ke-4 dan beberapa minggu pertama, baby anda sepatutnya mempunyai sekurang2nya 2 najis berwarna kuning setiap hari( untuk baby yang brestfeeding normal najisnya cair).

- Baby yang dah kenyang menyusu akan berhenti dengan sendirinya.

Kencing : Hari 1 dan ke 2    = 2-3 basah 
              Hari ke 3 dan 4    = Lebih kerap dan mungkin lebih
              Hari 5 ke atas      = sekurang-kurangnye 6 kali dalam 24 jam

Air besar :    Permulaan         = Hitam 
                   Hari ke 3           = warna kehijauan dan mula lighter
            hari ke 4     = Seharusnya bertukar kepada kuning terang dan kadgkala,     kelihatan seperti ada seed.


Apa lagi yang saya perlu tahu?
Sedarkah anda memerlukan beberapa vitamin bagi membantu anda memberi yang terbaik kepada bayi anda kerana anda memilih untuk menyusukan mereka. Di samping itu, vitamin ini juga penting untuk anda meningkatkan keperluan badan anda.

anda memerlukan:
-vitamin D -10 micrograms
-Vitaminc - 70 mg
- Folic acid (Folacin) -400 micrograms


AMARAN!:
 Jika anda mengandung, anda perlu elakkan pengambilan supplements yang mengandungi vitamin A (retinol)- ini termasuk some multivitamins- terlalu banyak pengambilannya akan membahayakan pertumbuhan baby. elakkan liver dan liver products. ( termasuk fish liver oil), as ia mengandungi vitamin A yang tinggi.


"Selamat melakukan senaman buat ibu-ibu ;)"


PROMOSI HANYA DI BULAN NOVEMBER 2012!!
Untuk Tempahan Khasiat Alfalfa
sila hubungi saya di :

013-5116965
emel - ameerazulfa@gmail.com

No comments: